© 2016 Line Leth Jørgensen

  • Line Leth Jørgensen

Planlæg næste skoleårs dysleksivenlige undervisning


Nyhedsbrev 15/17


Nu er sommerferien snart inden for rækkevidde - lange dage med sol, saftevand og stilhed (måske) - men inden vi når så langt, skal de fleste af os i gang med planlægningen af næste skoleår.

Sidste år viste mange af jer interesse for indlægget om, hvordan man kan planlægge en dysleksivenlig undervisning. Så jeg har opdateret indlægget fra sidste år lidt og udsender det igen i en 2017-version.

I årsplanlægningen er det nemlig en rigtig god idé at fokusere lidt på, om ens planer og pædagogik og didaktik egentlig er tilstrækkeligt dysleksivenlige - dvs. om ens undervisning giver elever med dysleksi den fornødne mulighed for at deltage ligeværdigt.

Så her hvor skoleåret så småt er ved at rinde ud, vil jeg anbefale, at alle lærere - enten alene, i teams eller som samlet lærergruppe - giver deres kommende undervisning et lille dysleksi-serviceeftersyn, så elever med dysleksi i skoleåret 17/18 kan få endnu bedre muligheder for faglig udvikling og personlig trivsel.

Følgende checkliste kan evt. bruges:

1) Alle papirer scannes og arkiveres inden timens begyndelse - fx på elevintra.

Dette giver elever med dysleksi reel mulighed for at læse og skrive med deres kompenserende it. Uden indscannede materialer har de ikke denne mulighed, og vi kan som lærere derfor ikke forvente, at eleverne benytter deres it. Og det tager faktisk kun ganske kort tid, når man først har fået det lært.

  • Hvis du er usikker på, hvordan du scanner og arkiverer, er det nu, du skal bede en it-kyndig kollega om hjælp.

2) Alle klassens bøger kan som udgangspunkt findes på Nota eller Materialebasen.

Hvis ikke de findes der, kan man evt. vælge en anden bog til hele klassen, selv scanne bogen ind, eller give eleven bogen i god tid, så han/hun selv kan scanne.

  • Har du husket selv at blive tilmeldt NOTA, så du kan se om bøgerne er tilgængelige, og så du selv kan afprøve mulighederne?

3) Elever med dysleksi har altid mulighed for at benytte it i timerne og ved alle prøver

(+ ekstra tid)

Hvis vi som lærere ikke giver eleverne mulighed for at benytte it - og husker dem på det - så giver vi dem reelt ringere muligheder for at udvikle sig fagligt.

  • Hvis du selv er i tvivl om, hvordan de kompenserende it-programmer virker, så er det nu, du skal bede om hjælp hos en kollega.

  • Er der rent praktisk plads og mulighed for at bruge og oplade computeren i klassen og i faglokalerne?

4) Vi har fokus på elevernes udfordringer – så de får støtte, hvor der er brug for det.

Dysleksi er en specifik funktionsnedsættelse. Vi må som lærere kende nok til dysleksi til at kunne støtte eleverne netop der, hvor de har deres primære vanskeligheder.

  • Ved du nok om dysleksi, og om hvordan dysleksi kan påvirke både læringen og selvværdet? Og ved du, hvor du kan finde viden?

5) Vi har fokus på elevernes styrker – så forventningerne er høje, hvor de kan honoreres.

Netop fordi funktionsnedsættelsen er specifik, så skal vi huske stadig at have høje forventinger på alle de andre områder. Med den rette støtte og stilladsering kan elever med dysleksi præstere på samme niveau som elever uden.

  • Materialer og opgaver bør som udgangspunkt være de samme som resten af klassens - altså alderssvarende. Det er ikke indholdet men graden af støtte, du skal ændre på. Ved du, hvor du kan få råd og hjælp til dette?

6) Vi lader eleverne slippe for at læse højt i klassen – med mindre de selv ønsker det.

Rigtig mange mennesker med dysleksi fortæller, at de værste, de vidste i skolen, var at læse højt i klassen. Og da eleverne faktisk ikke lærer ret meget af at gøre det, så lad dem slippe.

  • Undersøg evt. lærebøger om flydende læsning for inspiration til andre former for højtlæsning, der styrker læsning uden at udstille vanskelighederne for hele klassen.

Hvis du og dine kolleger mangler viden eller inspiration og øvelse i at komme dybere ned i indholdet af den dysleksivenlige undervisning, så holder jeg kurser og workshops for både større og mindre lærergrupper. Ring eller skriv, og så finder vi et indhold og et tidspunkt, som passer til jeres behov. (Klik er for at skrive til mig.)

Held og lykke med planlægningen.

#fagligekompetencer #årsplanlægning #dysleksivenligundervisning

24 visninger