© 2016 Line Leth Jørgensen

  • Line Leth Jørgensen

Læseunderstøttelse i Word Online


Nyhedsbrev 20/18

Læse-/skriveteknologi er en grundsten i understøttelsen og stilladseringen af elever med dysleksi. Og en del af denne teknologi er også ganske brugbar i den almene, inkluderende undervisning, hvor alle elever - uanset årsagen til eller omfanget af deres udfordringer - skal have mulighed for lige deltagelse og læring.

I denne tid blomstrer udviklingen af læse-/skriveunderstøttende programmer og funktioner. Der dukker hele tiden noget nyt op. Noget er eksplicit udviklet og designet til elever med dysleksi, andet er helt almindelige programmer m.m., der har integrerede, læseunderstøttende funktioner, som kan vælges til eller fra - som fx muligheden for diktering af tekst på mobiltelefoner.

For nylig blev jeg introduceret for en af disse integrerede funktioner, som jeg med julelys i øjnene kastede mig ud i at undersøge.

Det drejer sig om en funktion i Word Online, der hedder "Forenklet læser". Og netop Word Online bruges jo efterhånden af rigtig mange skoler som en del af Office 365, Skolebordet, OneDrive, eller hvad man nu kalder det.

Via "Forenklet læser" er der bl.a. mulighed for at ændre i tekstens grafiske udtryk, at dele ord i stavelser, at få markeret ordklasser og at få læst enkeltord eller hele teksten højt.

Jeg elsker, når man som læser har mulighed for at benytte forskellige individuelle indstillinger og funktioner, så man kan få netop den grad og type af stilladsering, man hver især har brug for.

Og jeg tænker, at mulighederne i "Forenklet læser" er super gode til både indskolingselever og til lidt ældre elever med dysleksi eller andre vanskeligheder med læsning. Det kan ikke fungere som en erstatning for mere specialiserede programmer som CD-Ord eller AppWriter, men som en mulighed for integreret støtte i det eksisterende program, eleverne allerede bruger.

Se nedenstående video, hvor jeg viser funktionerne og mulighederne i Word Onlines "Forenklet læser".


Jo mere læse- og skrivestøtten kan blive integreret i elevernes hverdagsprogrammer og hverdagsapparater, jo mere almindeligt og upåfaldende håber jeg, at det bliver for både elever og lærere, at alle får mulighed for at læse, skrive og lære på netop den måde, der er bedst for den enkelte.

De allerbedste hilsner

Line


83 visninger