Frilæsning i sommerferien
Nyhedsbrev 13/18
(revideret udgave af tidligere nyhedsbrev)
Nu er sommerferien over os
For nogen børn betyder sommerferien masser af tid til at fordybe sig i bøgernes magiske verden - Et tæppe under et skyggefuldt træ eller måske en blød lænestol. Et glas saftevand inden for rækkevidde. Og en stabel bøger man kan forsvinde ind i.
For andre børn betyder det masser af tid til at undgå læsning. 6 uger uden lektier og uden lærere, der minder én om, at der skal læses hver dag. Og måske også 6 uger med forældre, der ikke minder én om det.
Hvis man har dysleksi, og hvis læsning er en evig kamp, så skal der måske meget til, før man slænger sig under førnævnte træ eller begraver sig i lænestolen med sin stabel af bøger. Og hvis man er forældre til et barn med dysleksi, så kan det måske også være besnærende at placere læsningen i skoleregi og holde læselektiefri i sommerferien.
Men hvad betyder det for børnenes læseudvikling, hvis vi opfatter læsning som lektier - som noget læreren giver for, og som man ikke har for, hvis læreren ikke udtrykkeligt har sagt?
Det betyder i hvert fald, at ansvaret for læsningen kommer til at ligge uden for barnet og familien. Og det betyder måske også, at læsning er noget man gør af pligt, fordi en anden har bestemt det.
Ord skaber virkeligheden. Hvis vi taler om læsning som lektier, så har vi ikke fokus på læsningens magi - på fortabelsen i en ukendt verden, på al den nye viden eller på muligheden for at bliver klogere på livet og døden og alt det derimellem. I stedet har vi fokus på pligten, mængden og varigheden.
Så jeg vil anbefale, at vi både som lærere og som forældre arbejder på gøre læsningen til noget, man bare gør - ikke fordi man skal, men fordi man kan.
Og ja, jeg ved godt, at det måske er en smuk illusion.
Og jeg ved godt, at mange mennesker med dysleksi jo netop ikke kan - i hvert fald ikke i den klassiske "øje til bogstav-forstand".
Og jeg ved godt, at det kræver en ny og måske i begyndelsen vanskelig indsats fra både forældre og børn.
Men jeg tror på, at det er vejen frem mod mere og bedre læsning.
Selv om det nu er sommerferie i 6 uger, så find de gode bøger frem og find jeres eget favorit-læsested og jeres egen favorit-læsemåde.
Læs papirbøger, hvis du kan - find de bøger der interesserer dig, og som ikke er for svære.
Få læst e-bøgerne højt på computer, tablet eller mobil - NOTA har fx både skøn- og faglitteratur, tegneserier og aviser.
Lyt til lydbøger - fx på e-reolen eller gennem NOTA .
Vær fælles om oplevelsen ved at læse eller lytte til bøgerne sammen - hvad med en fælles lydbog på bilturen eller aftenhøjtlæsning i telten, i haven, i sommerhuset eller måske i stuen.
Husk at læsning er mere end træning af afkodning - og lad denne sommerferie blive fyldt med magiske oplevelser i hovedet såvel som i virkeligheden.
Jeg ønsker en rigtig dejlig sommer til alle.
- Line