Kurser og oplæg
Jeg afholder individuelt tilrettelagte kurser og oplæg for kommuner, skoler og organisationer m.v.
Omdrejningspunktet er dysleksivenlig undervisning og lektiologisk pædagogik, og målet er at styrke lærernes viden og kompetencer, så de bliver i stand til at understøtte alle elevers læring og trivsel.
Alle kurser bygger på en kombination af mine egne erfaringer og et solidt teoretisk grundlag.
Alt efter hvor lang tid vi har sammen, indeholder kurserne en kombination af faglige oplæg, parrefleksioner, dialog gruppeopgaver. Ofte vil et kursus afsluttes med, at lærerne planlægger konkrete tiltag, som de efterfølgende kan afprøve i deres undervisning.
Jeg tager altid udgangspunkt i den enkelte skoles kontekst og individuelle behov og ønsker. Derfor er alle mine kurser specialudviklede netop til jer, og jeg benytter aldrig standardoplæg eller -kurser.
Nedenstående er eksempler på indhold, som kan kombineres og justeres, så kurset kommer til at passe til netop jeres behov.
Lektiologisk pædagogik
Med udgangspunkt i den lektiologiske grundmodel, arbejder vi med faktorer der kan bidrage til enten af hæmme eller fremme elevernes faglige udvikling
-
Skriftsprogsvanskeligheder
-
Selvforståelse
-
Faglige strategier og mestringsstrategier
-
Relationer
-
Uddannelsesrammer
-
Diskurs
Pædagogiske veje til at styrke elevernes læring og trivsel
-
Lydhørhed i dialog og andre interaktioner
-
Værdsættelse i forpligtende fællesskab
-
Styrkelse af motivation
Inkluderende, dysleksivenlig undervisning i alle fag
Stilladsering af elevernes læring gennem blandt andet:
-
Struktureret og varieret undervisning
-
Lærerens modellerende højttænkning
-
Inddragelse af læse- og skriveteknologi
-
Tydelige læringsformål
-
Guidning af læsning
-
Guidning af skrivning
Vejledning med udgangspunkt i den lektiologiske lærermodel
Med udgangspunkt i min nyudviklede lektiologiske lærermodel arbejder vi med faktorer, der kan bidrage til at hæmme eller fremme den enkelte lærers åbenhed og mulighed for at udvikle sine dysleksivenlige kompetencer. Formålet med dette er at styrke vejlederes og skolelederes forståelse for og understøttelse af lærernes faglige udvikling. Det drejer sig om følgende faktorer:
-
Faglige kompetencer
-
Selvforståelse
-
Mestringsstrategier
-
Relationer
-
Skolerammer
-
Diskurs
Kurset henvender sig primært til vejledere og skoleledere.
Testning for dysleksi: Analyse af testresultater og planlægning af indsats
For at kunne tilbyde elever med dysleksi den bedst mulige støtte er det nødvendigt med en grundig udredning/testning,
Men testene er kun nyttige, hvis man bruger dem til at blive klogere på den enkelte elevs vanskeligheder og kompetencer, og hvis denne viden bliver brugt til at målrette indsatsen - så alle implicerede parter ved, hvad de kan gøre og hvordan.
Jeg afholder kurser og workshops, hvor der arbejdes med at analysere testresultater ud fra følgende parametre:
-
Hvad testresultaterne fortæller om elevens vanskeligheder, styrker og strategier
-
Hvilke indsats og tiltag, der kan understøtte elevens læring
-
Hvordan resultaterne og konklusionerne kan formidles til lærere, forældre og eleven selv.
Kurset henvender sig primært til testlærere.
Eksempler på afholdte kurser og oplæg
Udvalg af kurser, workshops og oplæg jeg har afholdt de sidste par år.
Brønderslev kommune
Heldagskursus for kommunens vejledere og skoleledere, kick-off til skolernes kompetenceudvikling for faglærere
Indhold: Ordblindhed og ordblindevenlig pædagogik og undervisning, planlægning af lokal drejebog
Haderslev kommune
3 timers kursus for lærere fra kommunens skoler
Indhold: Indhold i og planlægning af inkluderende, dysleksivenlig undervisning
Jersie Lilleskole
Kursus for skolens lærere + oplæg for skolens forældre til børn med dysleksi
Indhold: Ordblinde elevers vanskeligheder og behov, ordblindevenlig didaktik
Bork Havn Efterskole
1½ dags kursus for alle skolens lærere
Indhold:
Odense kommune
Kursus for læsevejledere og faglærere
Indhold: Dysleksivenlig undervisning i alle fag
Kursus for lærere der har haft elever på Boost-forløb
Indhold: Hvad er god dysleksivenlig undervisning?
Lyngby Bibliotek
Åbent oplæg for forældre og andre interesserede i forbindelse med Uge 40
Indhold: Hvad er ordblindhed, og hvordan kan jeg som forælder støtte mit barn?
Frederiksborg Gymnasium
Oplæg for skolens HF-lærere
Indhold: Elever med dysleksi og 4 tiltag i en dysleksivenlig undervisning
Ordblindeforeningen i Danmark
Webinarer og weekendkursus for foreningens frivillige forældrerådgivere
Indhold: Viden om ordblindhed, ordblindevenlig undervisning og metoder til at rådgive forældre
Kursus a 2 gange for foreningens medarbejdere
Indhold: Ordblindhed, selvforståelse og mestringsstrategier, 3 etiske ståsteder i vejledningen
Raido
Oplæg på SPS-konference om dysleksivenlig undervisning
Indhold: Elementer i en ordblindevenlig undervisning
Professionshøjskolen Absalon
Undervisning på PD-modul for ordblindelærere
Indhold: Lektiologisk funderet dysleksivenlig skole, forældresamarbejde, ledelse og ordblindelærere
Vrigsted Efterskole
Kursus for skolens lærere
Indhold: Dysleksivenlig didaktik og pædagogik. Undersøgelse af egen praksis
CampusU10 - Frederikssund 10. klasseskole
Kursus a 2 gange for alle skolens lærere.
Indhold: Dysleksivenlig undervisning, afgangsprøver, LST