top of page

Kurser og oplæg

Jeg afholder individuelt tilrettelagte kurser og oplæg for kommuner, skoler og organisationer m.v.

Omdrejningspunktet er dysleksivenlig undervisning og lektiologisk pædagogik, og målet er at styrke lærernes viden og kompetencer, så de bliver i stand til at understøtte alle elevers læring og trivsel. 

Alle kurser bygger på en kombination af mine egne erfaringer og et solidt teoretisk grundlag. 

Alt efter hvor lang tid vi har sammen, indeholder kurserne en kombination af faglige oplæg, parrefleksioner, dialog gruppeopgaver. Ofte vil et kursus afsluttes med, at lærerne planlægger konkrete tiltag, som de efterfølgende kan afprøve i deres undervisning.  

Jeg tager altid udgangspunkt i den enkelte skoles kontekst og individuelle behov og ønsker. Derfor er alle mine kurser specialudviklede netop til jer, og jeg benytter aldrig standardoplæg eller -kurser. 

Nedenstående er eksempler på indhold, som kan kombineres og justeres, så kurset kommer til at passe til netop jeres behov.

Lektiologisk pædagogik

Med udgangspunkt i den lektiologiske grundmodel, arbejder vi med faktorer der kan bidrage til enten af hæmme eller fremme elevernes faglige udvikling

  • Skriftsprogsvanskeligheder

  • Selvforståelse

  • Faglige strategier og mestringsstrategier

  • Relationer

  • Uddannelsesrammer

  • Diskurs

Pædagogiske veje til at styrke elevernes læring og trivsel

  • Lydhørhed i dialog og andre interaktioner​

  • Værdsættelse i forpligtende fællesskab

  • Styrkelse af motivation ​​

Inkluderende, dysleksivenlig undervisning i alle fag

Stilladsering af elevernes læring gennem blandt andet:

  • Struktureret og varieret undervisning

  • Lærerens modellerende højttænkning

  • Inddragelse af læse- og skriveteknologi

  • Tydelige læringsformål

  • Guidning af læsning

  • Guidning af skrivning

Vejledning med udgangspunkt i den lektiologiske lærermodel

Med udgangspunkt i min nyudviklede lektiologiske lærermodel arbejder vi med faktorer, der kan bidrage til at hæmme eller fremme den enkelte lærers åbenhed og mulighed for at udvikle sine dysleksivenlige kompetencer. Formålet med dette er at styrke vejlederes og skolelederes forståelse for og understøttelse af lærernes faglige udvikling.  Det drejer sig om følgende faktorer:

  • Faglige kompetencer

  • Selvforståelse

  • Mestringsstrategier

  • Relationer

  • Skolerammer

  • Diskurs

Kurset henvender sig primært til vejledere og skoleledere.​

Testning for dysleksi: Analyse af testresultater og planlægning af indsats

For at kunne tilbyde elever med dysleksi den bedst mulige støtte er det nødvendigt med en grundig udredning/testning,

Men testene er kun nyttige, hvis man bruger dem til at blive klogere på den enkelte elevs vanskeligheder og kompetencer, og hvis denne viden bliver brugt til at målrette indsatsen - så alle implicerede parter ved, hvad de kan gøre og hvordan.

 

Jeg afholder kurser og workshops, hvor der arbejdes med at analysere testresultater ud fra følgende parametre:

  • Hvad testresultaterne fortæller om elevens vanskeligheder, styrker og strategier

  • Hvilke indsats og tiltag, der kan understøtte elevens læring

  • Hvordan resultaterne og konklusionerne kan formidles til lærere, forældre og eleven selv.

Kurset henvender sig primært til testlærere.

Eksempler på afholdte kurser og oplæg

Udvalg af kurser, workshops og oplæg jeg har afholdt de sidste par år.

Brønderslev kommune

Heldagskursus for kommunens vejledere og skoleledere, kick-off til skolernes kompetenceudvikling for faglærere 

Indhold: Ordblindhed og ordblindevenlig pædagogik og undervisning, planlægning af lokal drejebog

Haderslev kommune

3 timers kursus for lærere fra kommunens skoler

Indhold: Indhold i og planlægning af inkluderende, dysleksivenlig undervisning

Jersie Lilleskole

Kursus for skolens lærere + oplæg for skolens forældre til børn med dysleksi

Indhold: Ordblinde elevers vanskeligheder og behov, ordblindevenlig didaktik

Bork Havn Efterskole

1½ dags kursus for alle skolens lærere

Indhold: 

Odense kommune

Kursus for læsevejledere og faglærere

Indhold: Dysleksivenlig undervisning i alle fag

Kursus for lærere der har haft elever på Boost-forløb

Indhold: Hvad er god dysleksivenlig undervisning?

Lyngby Bibliotek

Åbent oplæg for forældre og andre interesserede i forbindelse med Uge 40

Indhold: Hvad er ordblindhed, og hvordan kan jeg som forælder støtte mit barn?

Frederiksborg Gymnasium

Oplæg for skolens HF-lærere

Indhold: Elever med dysleksi og 4 tiltag i en dysleksivenlig undervisning

Ordblindeforeningen i Danmark

Webinarer og weekendkursus for foreningens frivillige forældrerådgivere

Indhold: Viden om ordblindhed, ordblindevenlig undervisning og metoder til at rådgive forældre

Kursus a 2 gange for foreningens medarbejdere

Indhold: Ordblindhed, selvforståelse og mestringsstrategier, 3 etiske ståsteder i vejledningen

Raido

Oplæg på SPS-konference om dysleksivenlig undervisning

Indhold: Elementer i en ordblindevenlig undervisning

Professionshøjskolen Absalon

Undervisning på PD-modul for ordblindelærere

Indhold: Lektiologisk funderet dysleksivenlig skole, forældresamarbejde, ledelse og ordblindelærere

Vrigsted Efterskole

Kursus for skolens lærere 

Indhold: Dysleksivenlig didaktik og pædagogik. Undersøgelse af egen praksis

CampusU10 - Frederikssund 10. klasseskole

Kursus a 2 gange for alle skolens lærere.

Indhold: Dysleksivenlig undervisning, afgangsprøver, LST

Line Leth Jørgensen

Mobil: +45 51702550

Mail: line@lineleth.dk

Skævinge, Danmark

  • Sort Facebook ikon
  • Sort LinkedIn ikon
  • Sort Instagram Icon
bottom of page