top of page

Om dysleksivenlige skoler

 

​

I England og Norge har skoler i mange år kunnet blive certificerede som dysleksivenlige. 

Det er et af mine store ønsker, at dette også bliver indført i Danmark.

Og måske findes de allerede rundt omkring i landet, de dysleksivenlige skoler. Men tænk hvis vi kunne få en systematisk, en bevågenhed og en anerkendelse omkring det, som gjorde, at alle arbejdede samme vej.

​

Når jeg taler om dysleksivenlige skoler i en dansk kontekst, så tager jeg udgangspunkt i den lektiologiske pædagogik og i den lektiologiske grundmodel.

​

​

 

 

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

 

Og så mener jeg overordnet set, at der skal fokus på og indsatser i forhold til disse fire grundsten, når man arbejder med udvikling af dysleksivenlige skoler:

​

Diskurs

  • Den måde vi fælles tænker og taler om dysleksi og skole

 

Organisering på skoleniveau

  • Strukturering, kompetencer og samarbejde

 

Organisering på undervisningsniveau

  • Overordnede rammer og forventninger

 

Tiltag i undervisningen

  • Konkrete metoder der kan øge elevernes læring

  • Faglig læring og strategier

​

​

 

​

​

​

​

Den lektiologiske grundmodel.jpg
bottom of page