Om dysleksivenlige skoler
​
I England og Norge har skoler i mange år kunnet blive certificerede som dysleksivenlige.
Det er et af mine store ønsker, at dette også bliver indført i Danmark.
Og måske findes de allerede rundt omkring i landet, de dysleksivenlige skoler. Men tænk hvis vi kunne få en systematisk, en bevågenhed og en anerkendelse omkring det, som gjorde, at alle arbejdede samme vej.
​
Når jeg taler om dysleksivenlige skoler i en dansk kontekst, så tager jeg udgangspunkt i den lektiologiske pædagogik og i den lektiologiske grundmodel.
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
Og så mener jeg overordnet set, at der skal fokus på og indsatser i forhold til disse fire grundsten, når man arbejder med udvikling af dysleksivenlige skoler:
​
Diskurs
-
Den måde vi fælles tænker og taler om dysleksi og skole
Organisering på skoleniveau
-
Strukturering, kompetencer og samarbejde
Organisering på undervisningsniveau
-
Overordnede rammer og forventninger
Tiltag i undervisningen
-
Konkrete metoder der kan øge elevernes læring
-
Faglig læring og strategier
​
​
​
​
​
​