top of page

Ugens tip: Et rent kinderæg

Høje forventninger

Stilladsering

Dialog

Når jeg underviser elever med dysleksi, så tager jeg udgangspunkt i denne tredelte tilgang.

Det betyder i praksis, at jeg har høje forventninger til, at eleverne kan tilegne sig samme viden og kompetencer, som deres klassekammerater - at de kan præstere på samme niveau, og at de kan have lige så høje drømme og ønsker for fremtiden.

Men det kræver, bl.a. at de får den rette støtte - det nødvendige stillads - på de områder, hvor deres dysleksi udfordrer dem. Og stilladset skal selvfølgelig være individuelt tilrettelagt.

Det vil sige, at én elev måske kan klare en opgave ved at benytte digital oplæsning og skrivestøtte (ordforslag), en anden har måske brug for også at skrive opgaven i en skriveskabelon, fordi strukturen også udfordrer, en tredje elev har måske brug for at benytte tale til tekst, og en fjerde kan måske klare sig kun med skrivestøtte.

For at kunne iværksætte det nødvendige stillads, og for at få et klart billede af, præcis hvor høje forventninger man kan have til den enkelte elev, er dialogen helt afgørende.

Tal med eleven! Spørg! Vær nysgerrig!

Jeg oplever ofte, at eleverne heldigvis selv er eksperter på deres egne behov, og ved at inddrage dem i beslutningerne, så bliver sandsynligheden for at give den korrekte støtte langt større.

 

Seneste blogindlæg
Arkiv
Sorter efter tags
bottom of page