9/17: Bare spring ud i det!
Jeg har tit prøvet at undlade at gøre et eller andet, fordi jeg var bange for, at det ikke ville blive godt nok - fordi jeg tænkte, at jeg blev nødt til først at læse mere om det, at øve mig mere.
Fx udskød jeg i mere end et år at komme i gang med at afprøve CL-strategierne i min klasse, fordi jeg aldrig fik tid til at læse hele lærervejledningen - og før den var læst, kunne jeg jo ikke kaste mig ud i det.
Men nu har jeg fået mig en ny læresætning: Hvis alternativet er ingenting, så er lidt bedre.
Så opfordringen i dag, hvor påsken står for døren, er at smide usikkerheden og forbeholdene lang væk, og bare prøve.
Bare afprøv tapping, selv om du ikke ved andet om det, end det du har set på en kort video på Youtube.
Bare kast dig ud i CD-ordkurset for de tre elever i 4. klasse, som gerne skulle i gang med at bruge det - også selv om du ikke selv er certificeret superbruger.
Bare indled snakken om, hvordan det føles at have svært ved at læse - også selv om du ikke helt ved, hvor snakken kommer til at føre hen.
Bare prøv Tale til tekst af med din elev, selv om du ikke er helt sikker på alle detaljerne.
Bare opret VAKS-holdet, selv om du ikke har læst hele lærervejledningen til ende.
Bare gør det. For resultatet bliver næsten helt sikkert bedre end alternativet ingenting.
Hvis det ikke bliver helt perfekt, så er du i hvert fald blevet klogere, og næste gang kan du gøre det bedre.
Vi vil så gerne gøre det rigtigt, at det måske somme tider stopper os fra at handle.
Og selvfølgelig er det vigtigt at have viden og erfaring. Men den skal jo komme et sted fra - begynde et sted.
Og jeg er overbevist om, at vores elever med dysleksi hellere vil have et velment, men ikke helt perfekt, forsøg, end de vil have ingenting.
Rigtig god påske - og held og lykke med springene.
PS: Efter et år indså jeg, at jeg nok aldrig ville få læst den CL-vejledning. Og så tænkte jeg: "Pyt! Og hvor galt kan det gå?" Og så gik jeg i gang med at bruge strukturerne i undervisningen alligevel - og det fungerede faktisk super.