Status på dysleksivenlig skole i Danmark

Nyhedsbrev 1/21


I december 2016 skrev jeg for allerførste gang et nyhedsbrev om dysleksivenlige skoler (du kan læse det her).

Med udgangspunkt i norske erfaringer og retningslinjer beskrev jeg mine tanker og udtrykte et ønske om, at 2017 ville blive året, hvor den dysleksivenlige tankegang og tilgang til skole ville vinde indpas i Danmark.

Ikke overraskende gik det ikke helt så hurtigt. Men de sidste par år, har udviklingen virkelig taget fart. Jeg har ikke tal, der går fire år tilbage, men i januar 2019 - for godt 2 år siden - var der i alt 195 hits, når man googlede "Ordblindevenlig skole", og i dag er resultatet 4370. Resultatet for "Dysleksivenlig skole" er i samme periode blot øget fra 532 til 618 - sandsynligvis fordi ordblind stadig er det dominerende begreb i Danmark. Men samlet set må man sige, at begrebet ser ud til at være markant mere udbredt nu, end for blot et par år siden.


Og det er ikke blot Google-søgninger, der indikerer en stigende interesse for dysleksivenlige skoler i Danmark. Der sker også en masse ude i virkeligheden.

Flere og flere skoler giver udtryk for at arbejde på at blive dysleksivenlige. For de nye FGU-skoler er det et krav, at de arbejder med at skabe ordblindevenlige læringsmiljøer. Der er udkommet en spændende GODS-rapport med medfølgende materialer, der er en Guide til en Ordblindevenlig Didaktik i Skolen.

Og desuden lancerer Wizkids lige om lidt skoleudviklingsprojektet, Dysleksivenlig skole. Det sidste vil jeg gerne fortælle lidt mere om, for det er jeg nemlig dybt involveret i.


I slutningen af 2019 gik jeg rundt og lagde planer for en dansk, dysleksivenlig skole, samtidig med at jeg naturligvis godt var klar over, at jeg havde brug for en samarbejdspartner. For udvikling af egentlige dysleksivenlige skoler i Danmark var, trods alt, for stor en opgave at løfte for alene ;-)

Samtidig, viste det sig, gik de hos Wizkids rundt med tilsvarende tanker om dysleksivenlige skoler - med et ønske om at bidrage endnu mere i forhold til at understøtte skolernes og lærernes pædagogik og praksis for elever med dysleksi.


Og så fandt vi ud af, at det gav god mening for begge parter at slå pjalterne sammen. At vi sammen havde en unik mulighed for faktisk at skabe en dansk, dysleksivenlig skole - ikke blot som anbefalinger og vejledninger, men som reel understøttelse af skolernes dysleksivenlige udvikling.

Det sidste år har vi arbejdet på dette projekt, og vi er efterhånden kommet så langt, at vi er klar til at fortælle om det.


Allerede på mandag holder vi et gratis oplæg på Danmarks Læringsfestival, hvor jeg fortæller lidt om baggrunden for projektet, om indholdet i vores dysleksivenlige skole, samt om hvordan man kan blive dysleksivenlig skole i samarbejde med Wizkids.

Hvis du synes, det lyder interessant, så tilmeld dig helt gratis Læringsfestivalen og deltag i oplægget på mandag den 1. marts kl. 16.00-17.00. Tilmeld dig Læringsfestivalen her. Alternativt kan du efterfølgende se oplægget på YouTube.



En anden måde at få viden om indholdet i Wizkids' Dysleksivenlige skole er at lytte til podcasten, Dysleksivenlig skole, som bliver lanceret i løbet af marts måned. Sammen med journalist, Niels Svanborg, har jeg indtil videre lavet 5 afsnit, hvor vi, sammen med skiftende gæster, undersøger de forskellige, vigtige aspekter ved en dysleksivenlig skole.


For fire år siden var dysleksivenlige skoler i Danmark blot en smuk fantasi, nu nærmer vi os noget, der næsten ligner reel virkelighed.

Det er da virkelig værd at fejre!












Seneste blogindlæg
Arkiv
Sorter efter tags